poniedziałek, 8 września 2014

Zamieszkać w bibliotece

"Czytam co chcę, ale nie omijam klasyki" nie powstałoby gdyby nie esej Jana Tomkowskiego "Zamieszkać w bibliotece". 



Słowa zawarte w tej małej publikacji skłoniły mnie do tego aby propagować pragnienie powrotu do klasyki. Nie mam tutaj na myśli tylko Mickiewicza czy Słowackiego, ale np. Gabriel García Márquez, John Steinbeck, Thomas Bernhard, Jack London i wielu, wielu innych autorów. Obecnie sama rzadko sięgam po nowości wydawnicze, bo mogę kupić w antykwariatach klasyków za przysłowiowe grosze.
Jan Tomkowski w swoim eseju pisze, że "pociągają go książki, które inni mają w pogardzie, teksty skazane surowym wyrokiem potomności na niepamięć albo obojętność. Czyż nie jest rozkoszą nadawanie im nowego życia?".
Klasyczny kanon lektur zmienia się co kilkadziesiąt lat, bo i zmienia się nasz gust i smak literacki. Autor eseju zaprezentował dla czytelnika XXI wieku maleńką biblioteczkę XX wieku, którą należy przeczytać.

Miejsce:

20.Gabriel Garcia Marquez - Miłość w czasach zarazy
19. Milan Kundera - Nieznośna lekkość bytu
18. Heimito von Doderer - Schody Strudlhofu
17. Zbigniew Herbert - Poezje zebrane
16. Gunter Grass - Blaszany bębenek
15. Witold Gombrowicz - Dziennik

14. Malcolm Lowry - Pod wulkanem
13. Albert Camus - Eseje
12. Simone Weil - Myśli o człowieku
11. Bruno Schulz - Proza
10. Michał Bułhakow - Mistrz i Małgorzata
09. Jorge Luis Borges - Proza
08. Herman Hesse - Gra szklanych paciorków
07. Iwan Bunin - Nathalie i inne opowiadania
06. William Faulkner - Absalomie, Absalomie!
05. Tomasz Mann - Czarodziejska Góra


04. Rainer Maria Rilke - Elegie duinejskie
03. Thomas Eliot - Ziemia jałowa
02. James Joyce - Ulisses
01. Marcel Proust - W poszukiwaniu straconego czasu

Niestety wypadam wobec tego kanonu kiepsko, bo przeczytałam tylko 4/20. Do niektórych pozycji podchodzę "jak pies do jeża", a szczególnie do Z. Herberta W najbliższym czasie na pewno chcę przeczytać M. Prousta i S. Weil.
Obecnie czytam "A lasy wiecznie śpiewają" T. Gulbranssen, następnie "Człowiek bez właściwości" R. Musil oraz Celine L- F. "Podróż do kresu nocy".
Musil i Celine będę czytała jako e-book (nie lubię tej formy), niestety miejska biblioteka nie ma tego w swoich zbiorach, a ceny w antykwariatach są bardzo wysokie (białe kruki).


1 komentarz:

  1. Z tym co powinniśmy przeczytać to ja się nie do końca zgadzam.
    Dlatego nie kieruję się żadnymi listami i rankingami. Czytam klasykę od wielu, wielu lat i dzisiaj przedkładając je nad nowości. Ale na Ulissesa, by mnie nikt nie namówił. A do "Pod wulkanem" podchodziłam dwukrotnie i na razie nadal mam te książkę nie przeczytaną.
    A z tej 20-ki nic nie czytałam na razie. Chcę "Mistrza i Małgorzatę" i "Absalomie, Absalomie".
    To są przede wszystkim książki trudne.
    Natomiast "A lasy wiecznie śpiewają" to moja ukochana książka.

    OdpowiedzUsuń