poniedziałek, 8 września 2014

Poszukiwacz - Leonard Rosadziński

"Poszukiwacz, czyli niezwykli ludzie i stare książki" jest arcyciekawą i podstawową lekturą dla osób, które kochają czytać, kolekcjonują książki i namiętnie odwiedzają antykwariaty.
Książkę odkryłam przypadkowo, tj. znalazłam o niej, na ostatniej stronie, małą wzmiankę w magazynie "Książki" (kwartalnik Gazety Wyborczej). Zaintrygowało mnie to i od razu zaczęłam szukać w Internecie, co to jest, ile ma stron, kto to wydał? Znalazłam parę informacji na ten temat, ale najistotniejszą wzmianką dla mnie było to, że nakład jest bardzo niski, bo ma tylko 800 ezgemplarzy, w tym 200 egzemplarzy numerowanych. Postanowiłam od razu kupić 2 sztuki i zadzwoniłam do poznańskiego Antykwariatu Rosa, który prowadzi małżonka autora i ona zajmuje się sprzedażą tego tytułu. Zadzwoniłam, przedstawiłam się i zamówiłam ale z pewną nieśmiałością zapytałam, czy jest możliwość zdobycia egzemplarzy numerowanych oraz czy da radę uzyskać dedykację od samego autora - udało się. Po kilku dniach miałam już tę wspaniłą książkę - ciężką (waży ponad kilogram), wydaną na papierze kredowym w twardej oprawie.
Otwarłam i zobaczyłam numer egzemplarza nr 156 (drugi egz. ma numer 157) oraz dedykację.
Uwielbiany przeze mnie zapach papieru kredowego prowadził mnie przez kolejne stronice książki.
Szybko przewertowałam, nacieszyłam oczy pięknymi zdjęciami i powróciłam do spisu treści, aby zobaczyć czym autor chce mnie zainteresować. Przedstawię ten spis, b w Internecie nigdzie go nie znalazłam, a na pewno przyda się osobie, która zastanawia się czy kupić tę pozycję.


Wprowadzenie
Wstęp
Początki zbierania książek
W poszukiwaniu literatury przygodowej
Kolekcjonowanie ;iteratury science fiction
Gromadzenie księgozbioru poprzez ogłoszenia i korespondencję
Antykwariaty i księgarnie
Gdzie książki zimują
Literatura marynistyczna i budowanie modeli żaglowców
Wielkopolksie Towarzystwo Przyjaciół Książki
Niecodziennie historie związane z książkami
Antykwariat Książki "Rosa"
Introligatorstwo i ratowanie książek
Posłowie
Indeks osób znanych autorowi
Bibliografia

Leon Rosadziński w swojej książce przedstawia abecadło kolekcjonowania książek dla każdego bibliofila. Udziela cennych rad, jak pozyskiwać białe kruki dla swojej domowej biblioteczki. Opowiada bardzo ciekawe historie związane z książkami, dzięki którym nawiązał wiele długoletnich przyjaźni. Gawędzi na tematy już dawno zapomniane - introligatorstwo i ratowanie książek. Dzieli się wrażeniami z odbytych wędrówek po dawnych antykwariatach i księgarniach. Dodatkowo okrasił to wszystko wspaniałymi zdjęciami bezcennych woluminów.
Książka bardzo ważna, i takiej brakowało na rynku księgarskim, a również niezwykle ciekawa, do której wraca się wielokrotnie.



1 komentarz: